רכבים חשמליים – הטען וסע
מי שלא מכיר את ההיסטוריה של רכבים חשמליים, בוודאי חושב שהם נמצאים על הכביש רק כמה עשורים, אולם למעשה, רכבים כאלה היו על הכביש כבר לפני מאות שנים. בסביבות שנת 1835, המציא איש עסקים סקוטי בשם רוברט אנדרסון, כרכרה חשמלית שבהחלט הצליחה לסחוב על הכביש. בערך במקביל פיתח פרופסור הולנדי בשם סיבראנדוס סטראטינג מכונית חשמלית קטנה, אשר יוצרה בפועל על ידי עוזרו, כריסטופר בקר, בשנת 1835.
במהלך השנים הבאות המצברים החשמליים התפתחו והשתכללו, והיו הרבה מאוד רכבים חשמליים שנסעו על הכביש, בעיקר בצרפת ובבריטניה. בשנת 1899 אפילו הצליח רכב חשמלי לעבור את מחסום מהירות ה-100 קילומטרים לשעה, אבל אז הגיעו מנועי הבעירה הפנימית.
מנועי הבעירה הפנימית, אותם מנועים שעובדים על דיזל ובנזין ושעליהם עובדות רוב המכוניות שנוסעות היום על הכבישים, הפכו להיות הרבה יותר פופולריים ממנועי החשמל, וזאת בגלל מספר גורמים:
- התפתחות המתנע החשמלי – עד שנת 1912 היה קשה מאוד להתניע רכבים שעבדו על בנזין ודיזל, שכן ההנעה היתה ידנית בלבד ודרשה כוח פיזי רב. בשנת 1912 הציגה חברת קדילאק את המתנע החשמלי, וכך היתרון שהיה לרכבים החשמליים בזכות קלות ההצתה שלהם, בוטל.
- התייקרות ממירי הזרם – בעקבות ניצחונה של שיטת זרם החלופית על שיטת הזרם הישר, הצטרכו בעלי הרכבים החשמליים לרכוש ממירי זרם יקרים ביותר, מה שגרם להם לנטוש את הרכבים הללו ולעבור לרכבים המונעים באמצעות דיזל או בנזין.
- פופולריות – תעשיית הרכב התפתחה במהירות, והרכבים המונעים באמצעות בנזין ודיזל הפכו להיות יותר ויותר פופולריים. זאת, כנראה, הסיבה העיקרית לכך שהיתה נטישה משמעותית של רכבי החשמל, עד כדי כך שאף חברה אפילו לא ייצרה אותם עד לשנות ה-70 של המאה ה-20.
רכבים חשמליים לשימושים תעשייתיים
אמנם, רכבים חשמליים שאמורים לנסוע על הכביש לא יוצרו עד שנות ה-70 של המאה ה-20, אולם בתעשייה דווקא עשו שימושים רבים ברכבים המונעים באמצעות חשמל. בין היתר יוצרו הרבה מאוד מלגזות, מכוניות גולף וקטרים שעבדו בשיטת הנעה זו
בסוף המאה ה-20 הצליחו לפשט את פעולת הטעינה של רכבים חשמליים ובעיקר – להוזיל אותה, ולאט-לאט החלו שוב לייצר רכבים כאלה. כיום אפשר להטעין את המצבר של רכב חשמלי בשקע הביתי במשך 8-5 שעות, או במשך 15-10 דקות בלבד בתחנות הטענה ייעודיות. הרכב החשמלי חוזר לכבישים, ויכול להיות שבעתיד הקרוב נראה יותר ויותר רכבים שכאלה בדרכים.
היתרונות של רכבים חשמליים
יש הרבה מאוד סיבות לעבור לנהיגה ברכבים חשמליים, כאשר הסיבה המרכזית היא, כמובן, איכות הסביבה. רכבים המונעים באמצעות בנזין או דיזל פולטים הרבה מאוד גזים מזהמים לחלל האוויר, ואלה עלולים לפגוע באיכות החיים של בני האדם, בעלי החיים והצמחים.
יתרונות נוספים:
- יעילות – רכבים חשמליים מאוד יעילים, הם מגיעים למהירויות גבוהות ומאבדים פחות חום.
- תחזוקה זולה יותר – תחזוקתם של רכבים חשמליים זולה הרבה יותר מתחזוקת רכב שנוסע על בנזין או על דיזל.
- פחות רעש – מכוניות שנוסעות על חשמל עושות הרבה פחות רעש ממכוניות שנוסעות על בנזין ועל דיזל.
לסיכום – אין ספק שעוד נשמע הרבה על רכבים חשמליים, בזכות כל היתרונות שצוינו לעיל. אז אם אתם רוצים להיות קצת אחרים מכולם, זו יכולה להיות רכישה מצוינת עבורכם, שתבטיח לכם נסיעה מיוחדת וטובה. בהצלחה!